El debat etern sobre la prostitució gira avui dia entorn de la seva
regularització. No m'agrada entrar en el detall de com es podria regularitzar,
penso que el que cal és abolir-la, però és clar que no deu ser tan fàcil si ha
sobreviscut al llarg dels segles.
I no dic que sigui fàcil, sí afirmo que és imprescindible abolir-la en
el camí de la dignitat de les dones. Respecto les propostes de millora de les
condicions de les dones que estan abocades a exercir-la, penso que són
benintencionades, però no veig que actualment vagin en el camí clar i sense desviaments cap a la seva abolició. D'acord que mai serà completament abolida,
per què les persones són lliures per decidir el que fan però això forma part de
les decisions individuals, que rebutjo criticar des
d’un punt de vista moralista.
No m’estranya llegir que es tracta d’una proposta inicial d’un partit
polític com Ciutadans però em poso les mans al cap en llegir que els partits
d’esquerres s’hi ha sumat posteriorment. Espero i desitjo que després de
considerar el tema tinguin en compte els drets humans i no solament el que
reclamen les prostitutes voluntàries. Vaig veure el
programa de TV3 sobre el tema i trobo que va ser un espectacle deplorable,
especialment perquè hi havia una sola veu que cantava les excel•lències de ser
prostituta voluntària.
A continuació intento reflexionar sobre el
tema i aportar alguns arguments que he recollit de diverses fonts per explicar el
per què de la necessitat d’iniciar el camí de l’abolició:
1. Afirmo que la prostitució va contra els drets humans perquè és la
violència i la forma d’esclavitud més antiga del món, inventada per la societat
patriarcal per controlar i sotmetre les dones.
2.
Hi ha qui la defensa des d’una
pretesa postura neutral entenent que les dones que es prostitueixen fan un
servei social a la comunitat i que si no existís aquest servei el nombre
d’actes violents, com les violacions, augmentarien. La meva resposta és: si un
dia la teva filla et digués pare, mare, quan sigui gran en prostituiré pel
bé de la societat, què li diries? Doncs això mateix, allò que no vulguis
per a tu i la teva família no ho vulguis per als altres.
3. En la mateixa línia, és que el treball de prostitució de la dona es
dignifica pel fet de fer-lo en millors condicions higièniques? No estarem
defensant principalment la salut dels usuaris? És clar que millor que hi hagin
millors condicions higièniques per a tots dos però, i què fem amb la baixa
autoestima que genera en les dones per elles mateixes, amb la por i el fàstic?
Per a mi està clar que no és una alternativa laboral acceptable i penso que qui
la defensa ho fa per interessos puntuals. L'exercici individual seria minoritari i es pot fer des de la cotització d'autònoms. Les condicions sanitàries poden ser controlades des del metge de família o des dels especialistes.
4. Què hi ha dones que exerceixen lliurament la prostitució? També hi ha
dones que conviuen “lliurement” amb el seu maltractador fins la mort i els
costa molt adonar-se’n. Qualsevol dona o home ha de ser lliure per decidir les
relacions sexuals que vol establir sempre i quan siguin acceptades per ambdues
parts i no hi hagin honoraris que les condicionin. Vendre el teu cos representa
sentir-te una persona indigna hora darrera hora, no és exercir la llibertat
sexual ni un dret digne de defensar.
5.
Legalitzar la prostitució
significaria renunciar a polítiques d’igualtat en els drets de les dones. No hi
ha igualtat entre qui es prostitueix i qui prostitueix a altres.
6. També significaria acabar amb polítiques de coeducació donant un rol de
submissió a les dones davant el dret dels homes a utilitzar-les sexualment en
base a la llei del mercat.
7. La institució que legalitzi la prostitució es convertirà en el
proxeneta d’aquestes dones. Un gran proxeneta que subrogaria el contracte a les
empreses del ram, sent tots dos explotadors que es lucrarien amb el patiment de
les persones, especialment de les dones pobres.
8. Hi ha persones que es prostitueixen perquè hi ha altres persones que
estan disposades a pagar per uns serveis que els resultarien més satisfactoris
en unes relacions on l'amor i el respecte anessin pel davant de la satisfacció
d’un caprici sexual.
9. Hi ha màfies perquè permetem la prostitució mirant cap un altre costat
per no veure'n la realitat. Pensem que som millors persones que les
prostituïdes?
10. Penso que s'ha d’enfrontar el tema d’una manera global i amb una
planificació acurada de les actuacions en el camí de l'abolició, per exemple:
Fer entendre a la societat el crim que cometem si ens desentenem del temaComptar amb les prostitutes per trobar el camí efectiu de l’abolicióLluita internacional eficaç contra les màfies i la trata de personesEducació sexual per tal que la població sàpiga gaudir-ne lliurementFacilitar a les dones alternatives laborals dignes al seu exerciciEntorpir amb lleis i alts impostos el negoci de la prostitució als localsMultar als usuaris que no vulguin entendre-ho, no a les dones que l’exerceixenProhibir l'exercici de la prostitució als carrers
Tal i com reclama la Federació d’Associació deVeïns de Barcelona i el manifest de les alcaldesses metropolitanes, cal
reflexionar i meditar molt bé qualsevol mesura sobre el tema des de la
perspectiva dels drets humans i no des de una postura assistencialista. De la
mateixa manera que no eradicarem la fam al món fent només polítiques de
beneficència, tampoc millorarem substancialment la vida de les putes canviant
algunes de les condicions en què actualment són explotades.
Us deixo amb aquest fantàstic vídeo:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada