Resulta que l'incomprensible horari espanyol
té una explicació sociològica. Car, no podia ser d'altra manera. Les famílies
en aquest país sempre han necessitat de dos sous per sobreviure. Als anys 50-60
eren els homes que estaven sotmesos al pluriempleo, dues llargues
jornades que acabaven cap a les tres de la tarda i cap a les deu de la nit,
condicionant així l'hora del dinar i del sopar i que va portar-nos a ser el
país amb menys hores de son, amb jornades més llargues a l'escola i a la feina,
però no per això amb més alt rendiment o alta productivitat. Més aviat al
contrari.
| Autor: Victor Ngai. |
No sé si el tema s'ha estudiat suficientment
com per poder enunciar, sense gaire risc a equivocar-nos, que les dones vam
assumir les "nostres" dues jornades, la del lloc de treball i la domèstica de
casa, amb la mateixa parsimònia amb què observàvem com els nostres pares,
germans o companys passaven la major part de les hores del dia fora de la llar.
Fet que ens abocava a responsabilitzar-nos de la casa i de la cura dels fills:
fer la compra, planificar tots els esdeveniments domèstics, portar i recollir els nens
de l'escola, assistir a les reunions amb els tutors i tutores... i tantes i
tantes altres qüestions. Ho assumíem al principi sense gaire escarafalls, amb
responsabilitat i sense gaire resistència.
No ha estat fins que m'he fet gran i els fills
i han marxat de casa per formar la seva pròpia família, que m'he adonat de la
veritable situació viscuda i em semblaria impossible poder tornar-la a repetir
ni que tingués vint anys menys... Per aquest motiu em solidaritzo amb totes les
parelles joves que han de suportar els intolerables horaris actuals que fan difícil l'atenció als fills, i que fins i tot estan col·laborant a retardar la decisió de ser
pares i mares.
Així que quan vaig veure la iniciativa de
l'ajuntament de Barcelona cridant a la ciutadania a fer propostes per a la
millora de la ciutat no vaig dubtar a formular-la en la seva pàgina web Decidim.Barcelona
amb aquesta proposta:
Es proposa europeitzar els horaris laborals per guanyar en qualitat de vida. Es tracta d'avançar l'hora de dinar i de sopar de tothom tot reduint la pausa del migdia, d'avançar en dues hores els horaris del tancament a la major part de les empreses, especialment a l'hoteleria, comerç, TV, etc.. D'aquesta manera la vida seria més fàcil per tothom.
A Twuiter
podeu seguir el tema al col·lectiu: #reformahoraria @reformahoraria

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada